Page 25 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 25

2303 / Effecten en kosten per deeloplossing

In dit hoofdstuk beschrijven we zes deel­        Ook geldt dat sommige deeloplossingen samen
oplossingen die gemeente Breeddijk invoert om    effect hebben op één persoon. Bijvoorbeeld:
te komen tot een levensbreed (gemeentelijk)      de combinatie van autismevriendelijk onder­
beleid voor mensen met autisme. Daarbij laten    wijs, autismevriendelijk sporten en levensloop­
we per deeloplossing zien welke effecten te      begeleiding kan een jeugdige net voldoende
verwachten zijn en wat de kosten zijn. We        kracht geven om school af te maken. Die
doen dit per deeloplossing omdat dit aansluit    ene jeugdige telt mee in de effecten van alle
bij de praktijk: een levensbrede aanpak start    drie de deeloplossingen; er kan dus sprake
met de toepassing van deeloplossingen op         zijn van overlap. Voor de berekening van het
verschillende levensgebieden. Het uiteindelijke  maatschappelijk resultaat (het totale effect)
maatschappelijke effect is echter het resultaat  hebben we deze overlap gecorrigeerd. Dat totale
van de verschillende deeloplossingen samen.      effect is dus geen eenvoudige optelsom van de
Daarbij geldt dat sommige deeloplossingen        effecten van de deeloplossingen.
effect hebben op meerdere gebieden. Zo kan
autismevriendelijk onderwijs ertoe leiden dat    Uiteindelijk gaat het om die integrale financiële
een thuiszitter weer naar school kan, waardoor   en maatschappelijke opbrengsten. We beschrij­
de ouder weer (meer) kan gaan werken én de       ven die in hoofdstuk 4. Maar nu eerst de effecten
jeugdige meer kans heeft op een diploma en op    en kosten per deeloplossing, omdat die de basis
een baan. De deeloplossing autismevriendelijk    vormen voor de integrale berekeningen.
onderwijs kan dus veel effect hebben op het
domein ‘werk’.

1. Levensloopbegeleiding

Een kenmerkend probleem voor veel mensen         zorg tijdelijk te intensiveren. Kenmerkend
met autisme is hun moeite met veranderingen en   zijn vraaggerichtheid, de ‘persoonlijke klik’,
overgangsmomenten in hun leven. Een oplossing    continuïteit en flexibiliteit.
daarvoor is levensloopbegeleiding door een
coach of manager die op de momenten dat het      Levensloopbegeleiding is geen nieuwe functie
nodig is even bijspringt. Levensloopbegeleiding  die erbij komt, maar combineert bestaande
is levensbrede ondersteuning voor mensen met     functies. In de praktijk zien we dan ook dat
autisme en hun naasten door een of meer vaste    levensloopbegeleiding zich ontwikkelt vanuit
levensloopbegeleiders. De levensloopbegeleider   bestaande functies zoals cliëntondersteuning,
heeft de rol van coach en van casemanager.       preventieve jeugd- en opvoedondersteuning,
Als coach geeft de levensloopbegeleider          algemeen maatschappelijk werk, individuele
ondersteuning aan de persoon met autisme         (studie)begeleiding, behandeling, jobcoaching en
en eventueel aan mensen in de omgeving. Als      ambulante onderwijsbegeleiding. Levensloop­
casemanager kan de levensloopbegeleider          begeleiding kan ook goed vanuit de sociale
bijvoorbeeld aangeven dat het verstandig         wijkteams aangeboden worden.
is om een expert bij te schakelen of om de
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30