Page 29 - Allemaal beestjes al meer dan 50 jaar
P. 29

daarin Hans Sanders, Jeroen Ophoff, Charles Jansen en zichzelf en doopte die groep Ronnie

        & de Ronnies. Hij ging met de opname naar platendirekteur Hans Kellerman van Negram die
        het wel zag zitten. “Wat moet ´t kosten ?”, vroeg Kellerman. “Zeshonderd gulden”,
        antwoordde Koelewijn benepen, niet wetend dat dat behoorlijk goedkoop was voor een

        kant en klare produktie. “Gosh !”, riep Hans uit, “wat een geld ! Maar ik neem ´t, omdat ik
        jou zo´n aardige kerel vind”. Later hoorde de producer dat de platendirekteur zeer in zijn
        nopjes was met het koopje. De plaat werd geen groot succes. Ronnie bleek geen échte

        zanger maar toch had hij wel wat, vond Peter. Zijn stem klonk een beetje lui, zelfs bij het
        zijkerige af. Niet lang daarna zag de producer/songschrijver op de TV een merkwaardige
        film. Hoofdpersoon was een alcoholicus die van kwaad tot erger verviel.

        Aan het eind kwam een scene waarin de man in zijn slaap allerlei visioenen kreeg van de
        meest afschuwelijke diertjes die uit alle hoeken van de kamer tevoorschijn kwamen en over
        zijn bed krioelden. Dit delirium bleef Peter die avond bij, hij nam zijn gitaar en schreef in
        een uur tijd “Beestjes”.


                                                   Beestjes Oh Suzy

                                                1967   Negram NG 482



                                                          “Beestjes” was geknipt voor de stem van Ronnie
                                                          Schutte. Met dezelfde Rockets nam Peter
                                                          Koelewijn in één dag in de GTB studio het liedje

                                                          op. Toen hij met tape zich weer bij Hans
                                                          Kellerman aandiende, vroeg die weer wat ´t
                                                          kostte. “Elfhonderd gulden”, kreeg Peter maar
                                                          amper over z´n lippen want hij was de vorige

                                                          reaktie nog niet vergeten. En dat bedrag had hij
                                                          echt uitgegeven aan de produktie. “Tjee”,
                                                          kermde de platendirekteur, “je maakt me nog

                                                          failliet met die prijzen van je “. Maar even later
                                                          zei hij lachend. “We gaan het doen, want ik zie
                                                          er een dikke hit in”. Hij kreeg gelijk, de plaat

                                                          kwam op no 13 in Nederland maar in België
        bereikte het nummer in één week de tweede plaats.


        In 1967 was het gebruik van hasj nog een schemerige zaak. In Nederland was men daarmee

        net aan het experimenteren en in België wist men er alleen maar van van horen zeggen.
        Maar daar heerste wel de opvatting dat de Hollandse artiesten al en masse aan de rode

        Libanon zaten. Op een optreden van Ronnie & de Ronnies in België kwamen een paar
        Belgische jongens na het optreden achter de bühne en vroegen samenzweerderig aan de
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34