Page 54 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 54
52 mBC Levensbrede aanpak bij autisme
Onderwijs Tabel 9. Jaarlijkse integrale opbrengst door participatie in Breeddijk (100.000 inwoners), te bereiken in 4 jaar
Maatschappelijke opbrengsten Soort* Aantal mensen In het belang van Opbrengsten per jaar6
Geen kosten dagbesteding / Direct 11 van de 40 thuiszitters Gemeente € 569.000
begeleiding7 voor thuiszitters die
terug gaan naar school
Ouders kunnen weer werken als Direct 11 van de 40 ouders Ouders / verzorgers € 152.000
thuiszitters terug gaan naar school € 67.000
Samenwerkings-
Jeugdigen met autisme die van het Direct 7 van de 49 jeugdigen verband
speciaal onderwijs overstappen naar
regulier onderwijs
Besparing op leerlingenvervoer voor Direct 7 van de 49 jeugdigen Gemeente € 50.000
leerlingen die van speciaal onderwijs
overstappen naar regulier onderwijs Samenwerkings- € 14.000
verband € 3.676.000
Minder leerkrachten vallen uit omdat Direct 6 van de 30 leerkrachten Gemeente
handelingsverlegenheid minder wordt in het onderwijs € 911.000
Ouders /verzorgers € 5.439.000
Geen kosten dagbesteding / begeleiding Preventief 71 van de 122 jeugdigen
omdat leerlingen ‘binnenboord’ blijven
Ouders behouden inkomen omdat Preventief 66 van de 122 ouders
leerlingen ‘binnenboord’ blijven
Totaal
* Direct = kostenbesparing op ondersteuning en uitkeringen die nu gegeven worden
Preventief = toekomstige ondersteuning en uitkeringen voorkomen
Integrale financiële opbrengsten op het gebied later moment in hun leven. Dit langetermijneffect
van onderwijs is niet doorg erekend in deze mBC omdat we
De levensbrede aanpak vermindert het aantal een periode van vier jaar hanteren voor de
thuiszitters en voorkomt nieuwe thuiszitters. berekeningen.
Daarmee bespaart gemeente Breeddijk op de
dagbesteding en begeleiding die een deel van de Integrale financiële opbrengsten op het gebied
thuiszitters krijgt. Ook zullen enkele ouders weer van werk
(meer) aan het werk kunnen omdat hun kind niet Ook op het gebied van werk zal een levensbrede
de hele dag thuis is. aanpak vooral het risico op ‘uitval’ verminderen.
Meer mensen kunnen een baan vinden en
Er is daarnaast ook een positief langetermijn meer mensen blijven aan het werk, uitval door
effect te verwachten. Jeugdigen die hun school bijvoorbeeld burn-out wordt voorkomen. Zij zijn
kunnen afmaken en (minstens) een start daardoor niet aangewezen op loondoorbetaling
kwalificatie halen, hebben een grotere kans op en/of een uitkering. Dat bespaart kosten voor
een baan en lopen minder risico op uitval op een werkgevers, UWV en de gemeente.
6 Door afrondingen kan de optelling iets afwijken.
7 We gaan uit van een gemiddelde van 5 dagdelen per week per leerling die thuiszit. Zie ook de bijlage.