Page 56 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 56
54 mBC Levensbrede aanpak bij autisme
Zorg Tabel 11. Jaarlijkse integrale opbrengst op het gebied van zorg in Breeddijk (100.000 inwoners), te bereiken in 4 jaar
Maatschappelijke opbrengsten Soort* Aantal mensen In het belang van Totaal opbrengsten
€ 50.000
Minder verblijf in instelling Direct 8 van de 10 jeugdigen Gemeente
van jeugdigen (36 dagen) Direct € 69.000
11 van de 18 volwassenen Gemeente
Minder verblijf in RIBW van € 23.000
volwassenen (36 dagen) Direct 1 van de 238 ouders Gemeente
€ 14.000
Kostenbesparing dankzij keuze Direct 7 van de 49 jeugdigen Gemeente € 35.000
voor kleinschalige ontwikkelings € 91.000
gerichte zorg Preventief 44 van de 238 jeugdigen Gemeente € 92.000
115 van de 922 volwassenen Zorgverzekeraar € 229.000
Minder inzet school- € 52.000
maatschappelijk werk Preventief 85 van de 238 jeugdigen Gemeente € 200.000
211 van de 922 volwassenen Zorgverzekeraar € 576.000
Eén GGZ-behandeling (poliklinisch)
minder Preventief 48 van de 238 jeugdigen Gemeente € 24.000
184 van de 922 volwassenen Zorgverzekeraar
Eén crisisopname GGZ minder € 19.000
Preventief 36 van de 360 naasten Werkgevers € 1.474.000
Voorkomen verkeerde diagnose
en verkeerde behandelingen Preventief 87 van de 238 ouders Gemeente
Burn-out en verzuim naasten Preventief 79 van de 250 personen (238 Zorgverzekeraar
van mensen met autisme jeugdigen en 12 volwassenen)
Minder inzet maatschappelijk
werk voor ouders
Minder huisarts consulten (3)
Totaal
* Direct = kostenbesparing op ondersteuning en uitkeringen die nu gegeven worden.
Preventief = toekomstige ondersteuning en uitkeringen voorkomen
Ook op het gebied van zorg zijn langetermijn afneemt. Experts verwachten dat met name
effecten te voorspellen: een vroegtijdige, juiste zorgverzekeraars, gemeenten en werkgevers van
diagnose vergroot de kans op het afronden deze langetermijneffecten zullen profiteren. Deze
van school en dus op een startkwalificatie. besparingen treden pas na een aantal jaar op
Een startkwalificatie vergroot weer de kans op en zijn dus ook niet in volle omvang zichtbaar in
een baan en inkomen, waardoor het gebruik tabel 11.
van sociaal-maatschappelijke voorzieningen