Page 8 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 8

6 Aanbevelingen door de werkgroep

en volgorde te ontwikkelen, passend bij de eigen         school gaat, van school verandert, als een
capaciteiten en dromen en met respect voor de            volwassene met autisme gaat werken of
eigen grenzen. Zo kunnen zij naar vermogen               van werk verandert, bij het aangaan van
participeren in de samenleving.                          een relatie, samenwonen, het krijgen van
                                                         een kind, enzovoort. Op andere momenten
Daarbij is een aandachtspunt dat mensen                  in hun leven kan de ondersteuning sterk
met autisme moeite kunnen hebben om hun                  vermin­deren of achterwege blijven. De
hulpvraag te onderkennen en te verwoorden. Dat           mate van zelfredzaamheid is altijd een
vraagt extra zorgvuldigheid bij het voeren van           momentopname.
een gesprek over vormen van ondersteuning.
                                                     3.	 Invloed op mensen in de omgeving	
Een aantal belangrijke aspecten van autisme in           Bij naasten van mensen met autisme raken
relatie tot de levensbrede ondersteuning zijn:           draagkracht en draaglast nogal eens uit
                                                         balans. Het is daarom essentieel om ook hen
1.	 Autisme raakt alle levensgebieden	                   begeleiding te bieden op momenten dat dat
    Autisme heb je je hele leven en werkt door op        nodig is. Ook helpt het mensen met autisme
    alle levensgebieden. Mensen met autisme              als hun naasten goed weten wat autisme is
    kunnen moeite hebben om de samenhang                 en met de gevolgen kunnen omgaan. 	
    tussen omstandigheden of gebeurtenissen te           					
    zien. Het is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend       Een levensbrede aanpak geeft hier aandacht
    dat een kind met autisme de vaardigheden die         aan. Kenmerkend voor levensloopbegeleiding
    hij op de ene plek leert – zoals samenwerken         is dat ook ‘het systeem’, de mensen in de
    met klasgenoten – ook zelf kan toepassen             omgeving van een persoon met autisme, de
    op een andere plek – bijvoorbeeld in een             benodigde kennis en ondersteuning krijgen.
    sportteam. In een levensbrede benadering
    wordt die samenhang wel gezien en kan            4.	 Preventie				
    de begeleider het kind gericht helpen om             Bij autisme is het vaak goed mogelijk om
    bijvoorbeeld de vaardigheden van school ook          schooluitval te voorkomen, problemen
    toe te passen op andere levensgebieden. Dat          vroegtijdig te signaleren, mensen aan het
    maakt de integrale benadering vele malen             werk te helpen en te houden. Dat vraagt
    efficiënter dan afzonderlijke deeloplossingen.       een vroege en juiste diagnose en om een
    Ook het betrekken van de familie, de school,         investering in de juiste hulp. Daarmee is
    de sportclub, het werk of andere partijen geeft      het mogelijk om problemen te voorkomen,
    deze synergie. Dat is een echte levensbrede          wat op termijn veel oplevert. Begeleiding is
    aanpak.				                                          immers goedkoper dan een uitkering – zeker
    	                                                    als het gaat om begeleiding-op-maat die
                                                         flexibel is in tijd en intensiteit, afhankelijk van
2.	 De mate van zelfredzaamheid varieert	                de behoefte. 			
    Veel mensen met autisme zijn kwetsbaar en
    vaak niet zelfredzaam tijdens de levensfasen     	 Preventie richt zich dus niet op het voor­
    waarin hun autisme het heftigst is. Hun              komen van autisme – dat is niet mogelijk
    ondersteuningsvraag is op dat moment te              – maar op het herkennen van autisme,
    complex om problemen zelf op te kunnen               het creëren van een autismevriendelijke
    lossen. Zij zullen op die momenten extra             omgeving, en de juiste ondersteuning op
    ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld             momenten dat hulp nodig is.
    als een jeugdige voor het eerst naar
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13