Page 8 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 8
6 Aanbevelingen door de werkgroep
en volgorde te ontwikkelen, passend bij de eigen school gaat, van school verandert, als een
capaciteiten en dromen en met respect voor de volwassene met autisme gaat werken of
eigen grenzen. Zo kunnen zij naar vermogen van werk verandert, bij het aangaan van
participeren in de samenleving. een relatie, samenwonen, het krijgen van
een kind, enzovoort. Op andere momenten
Daarbij is een aandachtspunt dat mensen in hun leven kan de ondersteuning sterk
met autisme moeite kunnen hebben om hun verminderen of achterwege blijven. De
hulpvraag te onderkennen en te verwoorden. Dat mate van zelfredzaamheid is altijd een
vraagt extra zorgvuldigheid bij het voeren van momentopname.
een gesprek over vormen van ondersteuning.
3. Invloed op mensen in de omgeving
Een aantal belangrijke aspecten van autisme in Bij naasten van mensen met autisme raken
relatie tot de levensbrede ondersteuning zijn: draagkracht en draaglast nogal eens uit
balans. Het is daarom essentieel om ook hen
1. Autisme raakt alle levensgebieden begeleiding te bieden op momenten dat dat
Autisme heb je je hele leven en werkt door op nodig is. Ook helpt het mensen met autisme
alle levensgebieden. Mensen met autisme als hun naasten goed weten wat autisme is
kunnen moeite hebben om de samenhang en met de gevolgen kunnen omgaan.
tussen omstandigheden of gebeurtenissen te
zien. Het is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend Een levensbrede aanpak geeft hier aandacht
dat een kind met autisme de vaardigheden die aan. Kenmerkend voor levensloopbegeleiding
hij op de ene plek leert – zoals samenwerken is dat ook ‘het systeem’, de mensen in de
met klasgenoten – ook zelf kan toepassen omgeving van een persoon met autisme, de
op een andere plek – bijvoorbeeld in een benodigde kennis en ondersteuning krijgen.
sportteam. In een levensbrede benadering
wordt die samenhang wel gezien en kan 4. Preventie
de begeleider het kind gericht helpen om Bij autisme is het vaak goed mogelijk om
bijvoorbeeld de vaardigheden van school ook schooluitval te voorkomen, problemen
toe te passen op andere levensgebieden. Dat vroegtijdig te signaleren, mensen aan het
maakt de integrale benadering vele malen werk te helpen en te houden. Dat vraagt
efficiënter dan afzonderlijke deeloplossingen. een vroege en juiste diagnose en om een
Ook het betrekken van de familie, de school, investering in de juiste hulp. Daarmee is
de sportclub, het werk of andere partijen geeft het mogelijk om problemen te voorkomen,
deze synergie. Dat is een echte levensbrede wat op termijn veel oplevert. Begeleiding is
aanpak. immers goedkoper dan een uitkering – zeker
als het gaat om begeleiding-op-maat die
flexibel is in tijd en intensiteit, afhankelijk van
2. De mate van zelfredzaamheid varieert de behoefte.
Veel mensen met autisme zijn kwetsbaar en
vaak niet zelfredzaam tijdens de levensfasen Preventie richt zich dus niet op het voor
waarin hun autisme het heftigst is. Hun komen van autisme – dat is niet mogelijk
ondersteuningsvraag is op dat moment te – maar op het herkennen van autisme,
complex om problemen zelf op te kunnen het creëren van een autismevriendelijke
lossen. Zij zullen op die momenten extra omgeving, en de juiste ondersteuning op
ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld momenten dat hulp nodig is.
als een jeugdige voor het eerst naar