Page 16 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 16

14 mBC Levensbrede aanpak bij autisme

Participatie en levensgeluk                        Tot slot

Deze financiële besparingen zijn belangrijk,       De levensbrede aanpak geeft dus mogelijkheden
maar de grootste opbrengst is meer levensgeluk     om inwoners op basis van eigen mogelijkheden
voor jeugdigen en volwassenen met autisme          en grenzen mee te laten doen in de samenleving,
en hun naasten (ouders, partner, familie). Het     brengt financiële voordelen en verhoogt het
levensgeluk neemt toe omdat schooluitval,          levensgeluk van inwoners. Juist bij mensen
uithuisplaatsing, burn-outs en uitval op het werk  met autisme kan de levensbrede aanpak grote
worden voorkomen. We hebben dit berekend           maatschappelijke effecten hebben. Zoals eerder
voor een gemeente van 100.000 inwoners.            gezegd is het invoeren van een integrale aanpak
Met de inzet van de zes deeloplossingen uit        een goed ijkpunt voor de gemeente(raad). Als
de levensbrede aanpak kunnen 86 inwoners           het lukt om dit goed te doen voor mensen met
weer participeren en van 538 inwoners wordt        autisme, is het ‘gemeentelijk apparaat’ zeer
voorkomen dat zij uitvallen van school of          waarschijnlijk ook voldoende in staat om andere
werk, of dat zij worden opgenomen in een           kwetsbare groepen goed te ondersteunen.
zorginstelling. Zie voor een gedetailleerd
overzicht: tabel 8 op pagina 50.                   We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat de
                                                   uitkomst van deze mBC een grote impuls zal
                                                   geven aan de ontwikkeling van een integrale
                                                   aanpak, te beginnen bij mensen met autisme,
                                                   gevolgd door verschillende groepen mensen met
                                                   een kwetsbare positie in onze samenleving.

                                                   De inzichten en cijfers liggen er. Nu is het aan
                                                   de organisaties in het sociaal domein, met
                                                   gemeenten als natuurlijke regisseur voorop, om
                                                   hier gezamenlijk verantwoordelijkheid voor te
                                                   gaan dragen én er daadwerkelijk invulling aan te
                                                   geven.

                                                    
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21