Page 18 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 18

16 mBC Levensbrede aanpak bij autisme

Onderbouwing van de mBC                            Indeling van de mBC

Ervaringsdeskundigen, experts en medewerkers       In hoofdstuk 2 introduceren we gemeente
van Vanuit autisme bekeken hebben op basis         Breeddijk, een gemiddelde Nederlandse
van hun kennis en ervaring ingeschat wat de        gemeente met 100.000 inwoners die kiest
kosten en opbrengsten zijn van een levensbrede     voor een levensbrede aanpak met inzet van
aanpak. We noemen dit ‘educated guesses’: zeer     de zes deeloplossingen die zijn beschreven in
aannemelijke inschattingen op basis van kennis     het programma Vanuit autisme bekeken. Het
en ervaring.                                       gebruik van een fictieve gemeente maakt de
                                                   cijfers inzichtelijk en makkelijker te vertalen naar
Dock4 & Organisatieadvies in Zorg combineerde      de eigen gemeente. De uiteindelijke effecten
deze gegevens van experts met informatie uit       zijn uiteraard afhankelijk van de omvang van
literatuur. De combinatie van ‘harde’ feiten en    betreffende gemeente.
cijfers met de best mogelijke inschattingen
van deskundigen vormt de basis voor de             De maatschappelijke effecten van de deel­
berekeningen in deze mBC, waarmee we               oplossingen staan in hoofdstuk 3. We
de maatschappelijke meerwaarde van een             beschrijven daar de effecten en kosten per
levensbrede aanpak bij mensen met autisme          interventie, maar we kunnen niet genoeg
zichtbaar maken. Zoals alle studies geeft ook      benadrukken dat de samenhang tussen de
deze mBC geen 100% garantie of resultaat;          deeloplossingen de grootste opbrengst zal
harde cijfers kunnen in de loop van de tijd        genereren, zowel financieel als in termen van
veranderen en experts kunnen cijfers te hoog       levensgeluk.
of te laag inschatten. Met deze kanttekening
in het achterhoofd kunnen bestuurders en           Ook hechten we eraan te melden dat de
beleidsmakers echter wel degelijk hun koers        doorgerekende deeloplossingen niet uitputtend
bepalen op basis van de cijfers en expertoordelen  zijn. Het totaal van de gekozen deeloplossingen
in deze mBC.                                       geeft overheden, zorgverzekeraars en zorg­
                                                   verleners wel voldoende houvast om gezamenlijk
                                                   een levensbrede aanpak vorm te geven.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23