Page 35 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 35
3303 / Effecten en kosten per deeloplossing
3. Autismevriendelijk onderwijs
Autismevriendelijk onderwijs wil zeggen dat Autismevriendelijk onderwijs maakt het ook
de school een veilige leeromgeving biedt aan mogelijk om een passende leerplek buiten
leerlingen die zich anders ontwikkelen dan school te creëren voor andere leerlingen die niet
andere leerlingen. Er is kennis over autisme in de school kunnen functioneren. Belangrijke
en een goede mix van onderwijs en zorg-op- voorwaarde hiervoor is samenwerking tussen
maat, waardoor meer jeugdigen met autisme verschillende partijen, zowel organisatorisch als
‘binnenboord’ kunnen blijven. in de financiering van maatwerkoplossingen.
Wat is hiervoor nodig? De verbinding tussen onderwijs en zorg is
Volgens experts vraagt een veilige leeromgeving noodzakelijk voor de ontwikkeling van een
voor leerlingen met autisme om: leerling met autisme. Nu zijn onderwijs en zorg
̈̈Preventieve ondersteuningsarrangementen. nog te vaak gescheiden werelden. Gemeenten
̈̈Een open houding en zelfreflectie bij onderwijs hebben de mogelijkheid om financieringsstromen
samen te voegen. Dat vraagt lef omdat het niet
gevenden. gebruikelijk is, maar wettelijk is er veel mogelijk.
̈̈Meer deskundigheid bij onderwijsprofessionals Zie voor meer informatie en good practices:
̈̈ www.uaanzet.nl/gemeente
over de ontwikkeling van jeugdigen met ̈̈ www.autismewegwijzer.nl/docenten/
autisme, waardoor men deze leerlingen
bijvoorb eeld op cognitief gebied meer zal arrangementen
gaan uitdagen en minder zal overvragen
op het gebied van eigen initiatief of sociale Effecten van autismevriendelijk onderwijs
vaardigheden. De maatschappelijke effecten van
̈̈Externe ondersteuning voor de interne autismevriendelijk onderwijs zijn zichtbaar op
begeleiders, zorgcoördinatoren, schoolleiders verschillende levensgebieden: onderwijs, werk
en directeuren samenwerkingsverbanden. en zorg. Voor de jeugdigen met de diagnose
̈̈Peer learning (leren van elkaar voor leer autisme in de gemeente Breeddijk geldt:
krachten binnen het samenwerkingsv erband). ̈̈Ongeveer 122 leerlingen met autisme gaan
̈̈Aandacht voor de talenten van leerlingen met
autisme zodat ze vanuit de eigen motivatie naar school.
kunnen gaan leren. ̈̈Ongeveer 40 leerlingen met autisme zitten
̈̈Een goede plek voor levensloopbegeleiding
binnen de school waardoor er meer samen thuis omdat zij geen passende leerplek
hang komt tussen de ondersteuning op school hebben.
en daarbuiten.
Op de volgende pagina staan de verwachte
Een persoonlijke ‘klik’ tussen een leerling effecten per levensgebied met een schatting van
met autisme en de leerkracht of begeleider is het aantal mensen in de gemeente Breeddijk dat
cruciaal. Leerlingen met autisme hebben op er baat bij heeft.
school iemand nodig die ze vertrouwen. Dat
vergroot de kans dat ze de school afmaken of dat
ze überhaupt naar school durven gaan.