Page 35 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 35

3303 / Effecten en kosten per deeloplossing

3. Autismevriendelijk onderwijs

Autismevriendelijk onderwijs wil zeggen dat         Autismevriendelijk onderwijs maakt het ook
de school een veilige leeromgeving biedt aan        mogelijk om een passende leerplek buiten
leerlingen die zich anders ontwikkelen dan          school te creëren voor andere leerlingen die niet
andere leerlingen. Er is kennis over autisme        in de school kunnen functioneren. Belangrijke
en een goede mix van onderwijs en zorg-op-          voorwaarde hiervoor is samenwerking tussen
maat, waardoor meer jeugdigen met autisme           verschillende partijen, zowel organisatorisch als
‘binnenboord’ kunnen blijven.                       in de financiering van maatwerkoplossingen.

Wat is hiervoor nodig?                              De verbinding tussen onderwijs en zorg is
Volgens experts vraagt een veilige leeromgeving     noodzakelijk voor de ontwikkeling van een
voor leerlingen met autisme om:                     leerling met autisme. Nu zijn onderwijs en zorg
̈̈Preventieve ondersteuningsarrangementen.          nog te vaak gescheiden werelden. Gemeenten
̈̈Een open houding en zelfreflectie bij onderwijs­  hebben de mogelijkheid om financieringsstromen
                                                    samen te voegen. Dat vraagt lef omdat het niet
  gevenden.                                         gebruikelijk is, maar wettelijk is er veel mogelijk.
̈̈Meer deskundigheid bij onderwijsprofessionals     Zie voor meer informatie en good practices:
                                                    ̈̈ www.uaanzet.nl/gemeente
  over de ontwikkeling van jeugdigen met            ̈̈ www.autismewegwijzer.nl/docenten/
  autisme, waardoor men deze leerlingen
  bijvoorb­ eeld op cognitief gebied meer zal         arrangementen
  gaan uitdagen en minder zal overvragen
  op het gebied van eigen initiatief of sociale     Effecten van autismevriendelijk onderwijs
  vaardigheden.                                     De maatschappelijke effecten van
̈̈Externe ondersteuning voor de interne             autismevriendelijk onderwijs zijn zichtbaar op
  begeleiders, zorgcoördinatoren, schoolleiders     verschillende levensgebieden: onderwijs, werk
  en directeuren samenwerkingsverbanden.            en zorg. Voor de jeugdigen met de diagnose
̈̈Peer learning (leren van elkaar voor leer­        autisme in de gemeente Breeddijk geldt:
  krachten binnen het samenwerkingsv­ erband).      ̈̈Ongeveer 122 leerlingen met autisme gaan
̈̈Aandacht voor de talenten van leerlingen met
  autisme zodat ze vanuit de eigen motivatie          naar school.
  kunnen gaan leren.                                ̈̈Ongeveer 40 leerlingen met autisme zitten
̈̈Een goede plek voor levensloopbegeleiding
  binnen de school waardoor er meer samen­            thuis omdat zij geen passende leerplek
  hang komt tussen de ondersteuning op school         hebben.
  en daarbuiten.
                                                    Op de volgende pagina staan de verwachte
Een persoonlijke ‘klik’ tussen een leerling         effecten per levensgebied met een schatting van
met autisme en de leerkracht of begeleider is       het aantal mensen in de gemeente Breeddijk dat
cruciaal. Leerlingen met autisme hebben op          er baat bij heeft.
school iemand nodig die ze vertrouwen. Dat
vergroot de kans dat ze de school afmaken of dat
ze überhaupt naar school durven gaan.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40