Page 39 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 39
“ 3703 / Effecten en kosten per deeloplossing
“Mijn zoon haalde veel lagere cijfers op
school dan je zou verwachten op basis van
zijn intelligentie. Veel daarvan heeft te
maken met taal. Zo geeft hij heel korte en
letterlijke antwoorden, die anders zijn dan
het antwoord dat de leerkracht verwacht.
Maar als je goed luistert is zijn antwoord
vaak heel logisch.
Als een leerkracht een opdracht niet
concreet formuleert, begrijpt mijn zoon
niet wat hij moet doen. Hij blokkeert dan
helemaal. Het lijkt alsof hij niet wil, maar
het is geen onwil. Hij bedenkt niet dat hij
om verduidelijking kan vragen.
Een van de leerkrachten heeft de perfecte
houding. Als mijn zoon niet antwoordt,
formuleert de leraar uit zichzelf de vraag
anders, concreter. Hij nodigt mijn zoon ook
uit om op een andere manier te antwoorden,
bijvoorbeeld door een tekening te maken.
Die lessen zijn echt een verademing...
Moeder van een zoon met autisme