Page 44 - LEVENSBREDE AANPAK BIJ AUTISME
P. 44

42 mBC Levensbrede aanpak bij autisme

Tabel 6a   Effecten autismevriendelijke sport in Breeddijk (100.000 inwoners), te bereiken in 4 jaar

Levensgebied Effect                            Geldt voor                        Aantal mensen*

           Voorkomen van schooluitval          1 op 10 jeugdigen die sporten                             12

Onderwijs

           Ouders blijven aan het werk         1 op 10 ouders van jeugdigen met                          12
           (behouden inkomen)                  autisme die sporten

Werk

           Voorkomen van poliklinische         1 op 12 jeugdigen die sporten                          9
           GGZ behandelingen

Zorg

* = Mensen met autisme, tenzij anders vermeld

           Deze effecten leveren niet alleen financiële                       ̈̈Sporten helpt jeugdigen met autisme om
           besparingen op voor de maatschappij, maar                            energie kwijt te kunnen en spanningen te
           dragen ook bij aan meer participatie en een                          verminderen waardoor zij vaak prettiger in de
           hoger levensgeluk voor individuen. We lichten dat                    omgang zijn. Dat leidt naar verwachting ook
           hieronder toe voor deze deeloplossing.                               tot een betere thuissituatie en minder uitval op
                                                                                school.
           Autismevriendelijke sportverenigingen
           vergroten de participatie                                          ̈̈Als het aantal thuiszitters vermindert, kunnen
           Sporten heeft een positief effect op de fitheid,                     meer ouders aan het werk blijven.
           gedrag in de sociale context, gedrag op school
           en leerprestaties (Breedveld e.a. 2010).                           ̈̈Door onderdeel uit te maken van een team
           ̈̈Jeugdigen met autisme die sporten                                  of club leren jeugdigen vriendschappen
                                                                                ontwikkelen en samenspelen. In een
             ontwikkelen hun concentratievermogen en                            ontspannende sportomgeving is dat vaak
             verbeteren hun leerprestaties. Dat vergroot                        gemakkelijker dan op school. Voor jeugdigen
             de kans dat zij mee kunnen blijven doen op                         die niet naar school kunnen, biedt sporten toch
             school. Hiermee worden schooluitval en                             een sociale context.
             thuiszitten tegengegaan. Uit onderzoek van
             het Verwey-Jonker instituut blijkt dat sporten                   Autismevriendelijke sportverenigingen
             een positief effect heeft op de leerprestaties op                verhogen het levensgeluk
             school (Boonstra 2010).                                          ̈̈Jeugdigen met autisme die sporten hebben

                                                                                een betere conditie, meer plezier en minder
                                                                                stress dan jeugdigen met autisme die niet
                                                                                sporten.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49