Page 3 - Albert Niemeyer een leven in de kunst
P. 3
the·art·of·living 79
Tastbare emoties gevat in kleurrijke abstractie
Albert Niemeyer: een leven in de kunst
Te gast zijn in het atelier van een kunstenaar is altijd fasci
nerend. Dit geldt ook voor het atelier annex woonhuis van
Albert Niemeyer in Helmond. De grote, lichte ruimte is
voorzien van alle noodzakelijke attributen. Een grote werk
tafel met daarop een verzameling potten met kwasten en
tubes met acrylverf, papieren, knipsels, doeken, een enkel
palet. Even verderop een uitgebreide verzameling van zijn
antieke lijsten die de laatste jaren zo nadrukkelijk onderdeel
uitmaken van zijn werk. Werkend in zijn atelier, omgeven
door zijn creaties, notities, boeken, schildersattributen en
begeleid door muziek uit een indrukwekkende cdcollectie,
heeft Niemeyer een hoog gekoesterde vrijheid tot creëren
voor zichzelf weten te bewerkstelligen. Is het niet deze omge
ving en het werk van Niemeyer, dan is het de kunstenaar zelf
en zijn vrouw Ingrid wel die je direct op je gemak doen voelen.
Niemeyer is een rustige en sympathieke man die een prettige
nonchalance over zich heeft. We nemen plaats aan de keuken
tafel om terug te blikken op een carrière die al dertig jaar in
het teken staat van de muze.
Eigen weg
Autodidact Albert Niemeyer (Breda 1951) komt uit een
kunstminnend gezin. “Ik werd op jonge leeftijd al meegeno
men naar musea”, vertelt Niemeyer. “In het begin gebeurde
dat zoals waarschijnlijk bij ieder kind niet op vrijwillige
basis. Maar je wordt ouder, gaat eigen keuzes maken en plots
bleef ik letterlijk en iguurlijk stilstaan bij schilderijen die
een onuitwisbare indruk op me maakten.” Niemeyer doelt
op werk van de groten der aarde zoals Van Gogh, Dali, Appel
en met name Picasso en Chagall. “De vrijheid die zij namen
om het leven in al haar facetten op zo’n eigenzinnige manier
in hun werk vorm te geven, veranderde ook mijn leven voor
goed.” Tekenen deed Niemeyer al van jongsafaan. “Vanuit
de fascinatie dat je op papier zaken tot leven kunt roepen.”
Ook de roeping tot kunst voelde hij al op jonge leeftijd.
Tegelijkertijd besefte Niemeyer dat hij daaraan pas toe kon
geven wanneer de tijd er rijp voor zou zijn. Na voltooiing
van zijn opleiding aan de graische school in Eindhoven,
waar hij zich specialiseerde in lithograisch tekenen, werkte
hij gedurende zeven jaar in verschillende dierentuinen.
Onder andere bij Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
Terwijl generatiegenoten aan academies studeerden en de
vertrouwde weg gingen van opleidingatelierexposities,
verzorgde hij in die jaren dieren. Hij verzorgde ze niet alleen,
hij observeerde ze, bestudeerde hun standen, misstanden,
rijkdom aan kleur, vormen en schilderde ze in alle oprecht
heid. Aanvankelijk met fotograische precisie. Langzamer
hand ging hij vrijer werken, in een trant die associaties
oproept met het werk van sommige Cobraschilders. Die
associaties worden niet alleen opgewekt door overeen
komsten in de werkwijze, maar ook door de thematiek.
“Dieren hebben mijn hele leven beïnvloed”, zegt Niemeyer.
“En nog steeds zijn dieren een terugkerend onderwerp in
mijn werk.” Over zijn abstractie merkt hij op: “Het leven is
niet tastbaar, daarentegen is kunst dat wel. Abstracte kunst
bestaat niet. Iedere veeg of vlek heeft haar of zijn realiteit,
van daaruit schilder ik. Een sterk fysieke aangelegenheid.
Wanneer ik een lijn zet, voel ik waar die vandaan komt. Ik
maak vormen, dingen, dieren, mensen en planten door
middel van driftige of tedere gebaren: ik schilder mijn
abstracte beelden tot realiteit.”
Albert Niemeyer timmert al dertig jaar op een geheel eigen wijze succesvol aan de weg
in de Nederlandse kunstwereld. Kenmerkend voor de bijna on-Nederlandse kunst van
Niemeyer is dat deze dieper gaat dan wat in eerste instantie door de toeschouwer waar-
genomen wordt. Hoewel hij de afgelopen jaren werkte aan de hand van verschillende
kenmerkende thema’s is de gemene deler in zijn oeuvre: kwalitatieve tijdloosheid. “Mijn
werk gaat terug in het verleden door het gebruik van oude materialen en het gaat over het
heden heen, aan het heden voorbij, door de manier waarop mijn werkwijze teder is, intens,
brutaal, kwetsbaar.”